2011-06-16

MARRAZKIAK ETA HAUEN AZTERKETA

Marrazketaren inguruan ebaluaketa sakon bat egin ahal izateko, denbora zehatz batean haur batek egindako marrazki ezberdinak hartu behar ditugu. Marrazki bakar bat inoiz ez da nahikoa eta hori garbi utzi behar den ideia bat da. Antzeko marrazki bat egiteko joera ikusten badugu, orduan ebaluaketa sakonago bat egiten hasi beharko genuke. Haur horren beharrak eta ahuleziak ezagutu ahal izateko, haur horrek egindako marrazki gehiagotan oinarritu behar gara.

Hau guztia ahaztu gabe, guk ondorengo marrazki hauek aukeratu ditugu eta denak haur desberdinek egindakoak dira. Adin desberdintasuna argia da marrazki batetik bestera eta bakoitzak marrazketarako duen gaitasuna desberdina dela ez dugu ahaztu behar.

Aukeratu dugun lehenengo marrazkia, bi urteko neska batek egindakoa da. Bertan karabaketa nabarmentzen da eta lau kolore erabili ditu: marroia, morea, berdea eta laranja. Bi urteko haurrekin guk batez ere oinarrizko koloreak lantzen ditugu (gorria, urdina, horia eta berdea) eta haur honek bestelako koloreak erabili ditu. Karabaketa orriaren erdian egiten du eta ez du orri osoa betetzen. Karabaketa kontrolatua dela esan dezakegu, hala ere, 18 hilabete eta bi urte bitarteko etapan beraien koordinazio motorea oraindik baldarra izaten da orokorrean.

Helduok bi urteko haurrek egindako marrazkiei ez diogu esanahirik topatzen eta garrantzirik gabeko marrazkiak izaten direla iruditzen zaigu. Haurrak ordea, bere ingurunearekin lotzen du marrazkia. Berarentzat esanahi bat du, guri transmititu nahi diguna baina sarritan ulertzen ez duguna. Komenigarria da, marrazkia bukatutakoan modu askean kontatzen diguna entzutea guk zuzenean galdetu gabe. Guretzat nahiz eta marrazki berdintsuak izan, haur bakoitzak bere pentsamenduak bertan islatuko ditu.


Urte bakar batean haurren marrazkiek jasaten duten garapena handia izaten da. Oraingo honetan, hiru urteko mutil batek egindakoa aztertzen saiatuko gara. Lowenfeld-en arabera, marrazki hau aurreskemetakiko garaian kokatuko genuke ondorengo arrazoiengatik: marrazkia objektuetara gerturatzen da, ezagutzen duena eta inguruan duena marrazten du;adibidez, etxe bat, argitxo, mendiak, eguzkia eta abar. Garai honetan, eskuaren koordinazioa garatuagoa da eta haurraren intentzionalitatea ikusten da. Teoriaren arabera, garai honetan kolorea bigarren maila batean geratzen da, baina, haur honen marrazkian objektu bakoitzak errealitatean duen kolorea du; adibidez, mendi berdeak, argitxoren txano gorria, eguzki horia, teilatu gorria, argitxoren jantzi berdea, leiho urdinak eta abar. Esan beharra dago, proportzioak ez dituela mantentzen. Izan ere, argitxo eta etxea tamaina berekoak egin ditu eta baita ere, kriseilua eta erdiko mendia.



Haur Hezkuntzako azken urtean, haur gehienak garai eskematikoan egon daitezkeela esan genezake. Marrazki hau, 6 urteko neska batek egindakoa da eta aurreko etapan baino detaile gehiago ikusi daitezke; adibidez, neskaren mototxa dotorea, leihoetako kortinak, gazteluaren puntako bandera, eguzki borobil-borobila eta abar. Forma geometrikoak ere agertzen dira eta deigarria izan daiteke gazteluaren goialdea. Beste objektu bati ere belarra egiten dio, hau da, lur gainean kokatzen du. Desproportzio txikiagoak ematen direla ikusi daiteke. Izan ere, Gaztelua neskarekin konparatuz askoz ere handiagoa da. Marrazkiari perspektiba bat eman nahi izan diola iruditzen zaigu, mendia orriaren goialdean egin du eta agian honekin urruti dagoela adierazi nahi izan du. Bukatzeko, adierazgarria egin zaigu haur honek lehenengo marrazkia marraztu eta ondoren kolore desberdinez margotzeko izan duen intentzionalidadea. Orain arte, hori ez zen desberdintzen.



No hay comentarios:

Publicar un comentario